Social Selling, Knuffelen of Kassa? De Bittere Waarheid Achter de Likes
- Jorrit Fertig Kassteen
- 7 apr
- 2 minuten om te lezen

Daar zit je dan, scrollend door LinkedIn. Een stroom van ochtendrituelen, inspirerende quotes boven zonsopgangen en trotse foto's van de jongste spruit die weer een knutselwerk heeft gefabriceerd. Oh ja, en tussendoor, heel subtiel, een "persoonlijke update" die toevallig naadloos aansluit bij de dienst die deze persoon aanbiedt. Social selling, heet dat. Het nieuwe goud, zo wordt gefluisterd. Want ja, mensen doen zaken met mensen, toch?
We kennen het beeld: de ondernemer die krampachtig probeert "authentiek" over te komen. Die deelt alsof zijn leven een non-stop feelgood movie is, compleet met perfecte koffiemomenten en inspirerende wandelingen in de natuur. En wee je gebeente als je durft te suggereren dat je product of dienst misschien niet helemaal aansluit. Dan krijg je een stortvloed aan reacties over het belang van "de menselijke connectie" en "vertrouwen opbouwen".
Tuurlijk, een praatje bij de koffie kan gezellig zijn. Maar als mijn dak lekt, wil ik geen knuffel, ik wil een dakdekker die zijn vak verstaat. En die vakman hoeft niet per se dezelfde Netflix-series te kijken als ik of dezelfde politieke voorkeur te hebben. Ik wil iemand die mijn probleem oplost, efficiënt en effectief. Mijn portemonnee is niet geopend op basis van likes op een schattige familiefoto, maar op basis van de waarde die jij levert.
En laten we eerlijk zijn, die zogenaamde "klik" waar iedereen het over heeft? Vaak is het niets meer dan een echo van onszelf. We omringen ons graag met mensen die op ons lijken, die onze mening bevestigen. Lekker veilig, lekker knus. Maar in de harde realiteit van zaken doen is dat dodelijk. Je blinde vlekken blijven onbelicht, je comfortzone wordt je gevangenis en je leadlijst blijft heel klein.
Dus, daar zit je dan, in je veilige bubbel van gelijkgestemden, elkaar virtueel op de schouder kloppend over hoe belangrijk die persoonlijke touch wel niet is. Ondertussen tikt de klok door en blijft die omzet achter. Want de klanten met de echte budgetten, die kijken verder dan de gezellige façade. Die willen resultaten zien, expertise proeven en een partner die hen uitdaagt, niet alleen maar bevestigt.
Ja, persoonlijk contact is belangrijk. Maar het is een middel, geen doel op zich. Het doel is succes, groei, impact. En dat bereik je niet door de hele dag virtuele vrienden te maken die toevallig ook je product wel aardig vinden. Je bereikt het door je te richten op de kern: wat bied je aan? Hoe goed ben je daarin? En hoe communiceer je die waarde op een manier die resoneert – ook met diegenen die misschien niet direct warm lopen voor jouw spirituele ontwakeningen of je passie voor macrofotografie.
Stop met het romantiseren van social selling als een soort digitale knuffeltherapie. Het is een instrument, en net als elk ander instrument moet je het strategisch en doelgericht inzetten. Dus, deel gerust je menselijke kant, maar zorg ervoor dat die menselijkheid in dienst staat van je expertise en je aanbod. Anders is het geen social selling, maar gewoon een dure hobby met veel likes en weinig kassa. En daar word je als ondernemer niet warm van, toch?
Comentarios