De kracht van waarde, imago en de juiste klik
- Jorrit Fertig Kassteen

- 29 jul
- 2 minuten om te lezen

In de huidige, dynamische markt volstaat het niet meer om alleen top producten of diensten te leveren, of simpelweg de laagste prijs te bieden. Zelfs de beste service is niet langer de enige doorslaggevende factor. Klanten en partners kijken verder; ze zoeken aansluiting op basis van gedeelde waarden en een bedrijf wiens imago overeenkomt met hun eigen overtuigingen.
Jouw bedrijfsidentiteit wordt even belangrijk, zo niet belangrijker, dan je aanbod. Een bedrijf dat duurzaamheid en klimaatbewustzijn hoog in het vaandel heeft, trekt automatisch klanten aan die dit ook belangrijk vinden. Zij kiezen bewust voor bedrijven die bijvoorbeeld zorgen dat boeren en producenten een eerlijke prijs ontvangen voor hun grondstoffen, en waarbij de gehele bedrijfsvoering aandacht heeft voor mens en klimaat. Hoewel dit vaak een hogere prijs met zich meebrengt, nemen kopers met een sterke duurzame focus dit op de koop toe. Zij investeren liever meer in een product of dienst dat past bij hun waarden, en waar ze langer plezier van hebben.
Tegelijkertijd kan gemak of snelheid een krachtige drijfveer zijn voor aankoop. Denk aan de directe oplossing voor een acuut probleem, of een product dat nu handig is, zelfs als het later niet meer nodig is. Dit past bij onze snelle, soms wegwerp-economie, waarbij onmiddellijke behoeftebevrediging voorrang krijgt op duurzaamheid op lange termijn of een diepere waarde-aansluiting.
Dit verklaart waarom bedrijven met een superieur product of service soms het afleggen tegen concurrenten met een 'middelmatiger' aanbod, maar een perfecte aansluiting bij de diepere wensen van hun doelgroep. De focus op alleen product, dienst of service kan leiden tot het uit het oog verliezen van wat de klant echt wil. En vice versa: fantastische producten kunnen falen door een slechte dienstverlening, omdat klanten een complete ervaring verwachten.
De toekomst van zakendoen draait om de balans tussen kwaliteit, service, en vooral een match in normen en waarden die het imago van je bedrijf vormen. Het gaat erom een bedrijf te bouwen dat niet alleen levert, maar ook past bij de overtuigingen van zijn doelgroep. Authenticiteit en het creëren van een bedrijf dat mensen willen steunen, omdat het strookt met wie zij zijn en waar zij voor staan, zijn hierbij cruciaal.



Opmerkingen